ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ και ΕΡΜΗΝΕΙΑ "ΟΠΤΟΝ ΕΝ ΠΥΡΙ"

ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ, σύμφωνα με το Ματθαίος ΚΗ:19

και  ΕΡΜΗΝΕΙΑ του εδαφίου «ΟΠΤΟΝ ΕΝ ΠΥΡΙ»

   Μία χρήστης του Facebook (Ολγα Κ.), διαβάζοντας την ανάλυση που κάνω στο άρθρο «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ και ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ» για το πως πρέπει να ερμηνεύουμε το Λόγο του Θεού, σύμφωνα με την «τυπολογία» και τους «συμβολισμούς» που η Βίβλος μας δίνει, κάνοντας εκεί ιδιαίτερη αναφορά στην ερμηνεία «οπτόν εν πυρί» (Εξοδος, κεφ. ΙΒ/12) και αναφέροντας τρία (3) παραδείγματα επ’ αυτού, εκ των οποίων το ένα αφορούσε το βάπτισμα στο νερό με τη φράση «στο όνομα του Κυρίου» που είπε ο απ. Πέτρος στον Κορνήλιο, η εν λόγω χρήστης αναρωτήθηκε, λέγοντας «Συγνώμη, δεν βαπτιζόμαστε στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του αγίου Πνεύματος;».

    Επ’ αυτού αναφέρω τα παρακάτω, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για να καταλάβει κάποιος τα παρακάτω και τι σημαίνει ερμηνεία του Λόγου του Θεού «οπτόν εν πυρί» θα πρέπει να διαβάσει πριν το πρώτο μου άρθρο:

      Όπως διατυπώθηκε η απορία για το βάπτισμα είναι ΣΩΣΤΗ, και είναι σωστή μόνον, όσον αφορά την «κατά γράμμα» ερμηνεία του εδαφίου Ματθαίος ΚΗ:19. Στο μήνυμα που έγραψα στο σχετικό άρθρο (σε συνέχεια του άρθρου του αδ. Τάκη Καραθανάση με θέμα «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ»), αναφέρομαι στους «τύπους» και στους «συμβολισμούς» που χρησιμοποιεί η Βίβλος και με βάση αυτούς πρέπει να ερμηνεύουμε το Λόγο του Θεού. Να γνωρίζουμε δηλαδή την τυπολογία και να μην παίρνουμε τον Λόγο «ωμόν» (κατά γράμμα), όπως έκανε η εν λόγω χρήστης Ο.Κ., λέγοντας με απορία «…δεν βαπτιζόμαστε στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του αγίου Πνεύματος;». Εδώ απλά επανέλαβε ΚΑΤΑ ΓΡΑΜΜΑ τα λόγια του Ιησού, δεν ερμήνευσε το εδάφιο αυτό «οπτόν εν πυρί», δεν ζήτησε να μάθεις εάν υπάρχει κάποια αποκάλυψη μέσα σε αυτό το εδάφιο;

     Επ' αυτού θέτω μια απλή, πάρα πολλή ερώτηση,  Αφού ο Ιησούς είπε στο Ματθαίος ΚΗ:19 να βαπτιζόμαστε στο ΟΝΟΜΑ (όχι στα ΟΝΟΜΑΤΑ) του Πατέρα, του Υιού και αγίου Πνεύματος, τότε (και αυτή είναι η βασική ερώτησή μου), «Ποιο είναι το ΟΝΟΜΑ» και του Πατέρα και του Υιού και του αγίου Πνεύματος, Ποιο είναι το ΟΝΟΜΑ που ανήκει και στις τρεις φανερώσεις του Θεού; Εάν έλεγε «να βαπτιζόμαστε στα ΟΝΟΜΑΤΑ του Πατέρα και του Υιού και του αγίου Πνεύματος» έπρεπε να βρούμε μέσα από τη Βίβλο τρία ονόματα (ΕΝΑ για τον Πατέρα, ΕΝΑ  για τον Υιό και ΕΝΑ για το άγιο Πνεύμα) και σε αυτά τα τρία ονόματα να βαπτιζόμαστε, δεν είπε αυτό όμως ο Ιησούς; Αρα πρέπει να ερμηνεύσουμε το εδάφιο «οπτόν εν πυρί», υπάρχει δηλαδή με πολύ καθαρό τρόπο ένα ΟΝΟΜΑ που ανήκει και στον Πατέρα και στον Υιο και στο Πνεύμα του Θεού και σε αυτό το όνομα βαπτιζόμαστε, και το ότι μέσα στο εδάφιο αυτό, πρέπει να κρύβεται μια μεγάλη αποκάλυψη, μπορούμε να κάνουμε τρεις απλές σκέψεις για να εννοήσουμε την αποκάλυψη αυτή:

 

(1)  ΔΕΝ ΠΕΘΑΝΕ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ή ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ

  Ο Υιός πέθανε για μας, δεν πέθανε, ούτε ο Πατέρας, ούτε το Πνεύμα Του για να βαπτιζόμαστε σ’ αυτούς. Βαπτιζόμαστε στο όνομα εκείνου που μας έσωσε, όπως τυπολογικά έκαναν και οι Ισραηλίτες στην οικονομία του Νόμου όπου «βαπτίσθηκαν» στο όνομα του Μωυσή (βλέπε. Α’ Κορινθίους, κεφ.10:1-2). Το βάπτισμα στο νερό του πιστού είναι ο συμβολικός του θάνατος, ακολουθεί δηλαδή τον Ιησού σε όλα τα στάδια: ΣΥΝσταυρώνεται, ΣΥΝαποθνήσκει, ΣΥΝτάφεται, και ΣΥΝαναστέται με Αυτόν, δεν ακολουθούμε ούτε τον Πατέρα, ούτε το Πνεύμα Του (άλλωστε ο Θεός ΔΕΝ πεθαίνει).

 

(2)  ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ, ΓΙΑΤΙ;

       Η Βίβλος δίνει πάντα συμμαρτυρία για το Λόγο του Θεού σε κάθε περίπτωση, δεν μας κάνει λοιπόν εντύπωση ότι αυτό το εδάφιο «…βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του αγίου Πνεύματος» αναφέρεται ΜΙΑ και ΜΟΝΑΔΙΚΗ φορά σε ολόκληρη την Καινή Διαθήκη και ποτέ ΔΕΥΤΕΡΗ φορά; Η Βίβλος αυτή την ερμηνευτική αρχή την αναφέρει σε αρκετά σημεία, αλλά την πιο χαρακτηριστική περίπτωση έχουμε στον Ησαϊας ΚΗ/28:9-13, όπου γράφει:

 «(9) Τίνα θέλει διδάξει την σοφίαν; και τίνα θέλει κάμει να καταλάβη την διδασκαλίαν; αυτοί είναι ως βρέφη απογεγαλακτισμένα, απεσπασμένα από των μαστών. (10) Διότι με διδασκαλίαν επί διδασκαλίαν, με διδασκαλίαν επί διδασκαλίαν, με στίχον επί στίχον, στίχον επί στίχον, ολίγον εδώ, ολίγον εκεί, (11)  διότι με χείλη ψελλίζοντα και με άλλην γλώσσαν θέλει ομιλεί προς τούτον τον λαόν· (12) προς τον οποίον είπεν, Αύτη είναι η ΑΝΑΠΑΥΣΙΣ, με την οποίαν δύνασθε να αναπαύσητε τον κεκοπιασμένον, και αύτη είναι η ΑΝΕΣΙΣ· αλλ' αυτοί δεν ηθέλησαν να ακούσωσι. (13) Και ο λόγος του Κυρίου θέλει είσθαι προς αυτούς διδασκαλία επί διδασκαλίαν, διδασκαλία επί διδασκαλίαν, στίχος επί στίχον, στίχος επί στίχον, ολίγον εδώ, ολίγον εκεί· διά να περιπατήσωσι και να προσκόπτωσιν εις τα οπίσω και να συντριφθώσι και να παγιδευθώσι και να πιασθώσι….»

      Δεν θα κάνω ιδιαίτερη ανάλυση στην περικοπή αυτή του Ησαϊα, γιατί θα ήθελε περισ-σότερο χώρο και χρόνο, απλά θα αναφερθώ συνοπτικά και με δικά μου απλά λόγια, για να γίνει πιο κατανοητό. Λέγει λοιπόν ο Ησαϊας: Ποιος θα μας διδάξει τη ΣΟΦΙΑ του Θεού και ποιος θα μας κάνει να καταλάβουμε τη ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ του Λόγου του Θεού. Ποιος; Γιατί εμείς δεν γνωρίζουμε, είμαστε σαν τα βρέφη που τώρα απαγαλακτιστήκαμε, γι’ αυτό χρειαζόμαστε λίγο από δω και λίγο από εκεί, διδασκαλία με διδασκαλία, στίχος (εδάφιο) με στίχο. Ο Κύριος θα μας διδάξει με «χείλη ψελλίζοντα και με άλλην γλώσσα» (εδώ αναφέρεται στο βάπτισμα του αγίου Πνεύματος) και όταν συμβεί αυτό, τότε θα έχουμε μέσα μας ΑΝΑΠΑΥΣΗ και ΑΝΕΣΗ. Εάν όμως δεν ακούσουν το Λόγο του Κυρίου που είναι λίγο από δω και λίγο από εκεί, διδασκαλία με διδασκαλία, στίχος (εδάφιο) με στίχο, τότε αυτοί που το κάνουν θα προσκόψουν και πνευματικά θα πάνε προς τα πίσω, θα παγιδευτούν και θα πιαστούν στην παγίδα του εχθρού, αλλά βέβαια δεν θα το γνωρίζουν.

      Η Γραφή δεν αφήνει τίποτα χωρίς συμμαρτυρία. Θα υπάρχει ολίγον εδώ και ολίγον εκεί, στίχος επί στίχος και διδασκαλία επί διδασκαλία. Θα πρέπει λοιπόν και για το θέμα αυτό, να αφήσουμε το Πνεύμα του Κυρίου να μας διδάξει, να μας αποκαλύψει το Λόγο Του.

 

(3)  ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ ΠΟΤΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ

   Οι Απόστολοι και γενικά η πρώτη αποστολική εκκλησία, ποτέ ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΣΑΝ κατά γράμμα, κατά λέξη, τα λόγια του Ιησού «…βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του αγίου Πνεύματος». ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΣΘΗΚΕ (όπως αναφέρεται στο Βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων) ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ και όχι μόνο αυτό, αλλά φαινομενικά δείχνει να υπάρχει και αντίφαση. Βέβαια, δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ απολύτως αντίφαση, γιατί ο Λόγος του Θεού δεν αντιφάσκει, απλά υπάρχει κρυμμένη αποκάλυψη μέσα στο εδάφιο αυτό. Άρα πρέπει να πάρουμε τα λόγια του Ιησού και να ερμηνεύσουμε «οπτόν εν πυρί», και όχι επαναλαμβάνοντας κατά γράμμα αυτό που είπε.

     Η Γραφή αποκαλύπτει ότι το «ΟΝΟΜΑ» που ανήκει και στον Πατέρα και στον Υιό και στο άγιο Πνεύμα είναι το όνομα το υπέρ  παν όνομα, είναι το όνομα «ΙΗΣΟΥΣ» . Αυτή είναι η ερμηνεία του Λόγου «οπτόν εν πυρί». Και δίνω μία σύντομη εξήγηση αμέσως παρακάτω, που συνήθως όλοι οι πιστοί την γνωρίζουν, αλλά την παρα-βλέπουν, δεν της δίνουν τη δέουσα προσοχή, ειδικά στην Ελλάδα, γιατί είναι επηρεασμένοι από την Ορθόδοξη Εκκλησία, που από μικροί έχουν ακούσει άπειρες, άπειρες, άπειρες φορές τη φράση από τους ιερείς και τους ψάλτες «εις το όνομα του Π. και του Υ. και του Α.Π…», και  μετά πάλι το ίδιο «εις το όνομα του Π. και του Υ. και του Α.Π…», και πάλι το ίδιο «εις το όνομα του Π. και του Υ. και του Α.Π…», και ούτω καθεξής και ποτέ δεν σκέφτηκαν τι θέλει να πει εδώ ο Κύριος; Και δίνω τη σύντομη εξήγηση:

        Σύμφωνα όμως με την Ελληνική Γραμματική η λέξη "ΟΝΟΜΑ" σημαίνει και "ΙΔΙΟΤΗΤΑ", δηλ. το όνομα κάποιου είναι δηλωτικό των ιδιοτήτων του, τι δηλαδή εκφράζει:Για παράδειγμα το όνομα "ΜΙΧΑ_ΗΛ" σημαίνει "Ποιος είναι όμοιος με τον ΗΛ", το όνομα "ΕΜΜΑΝΟΥ_ΗΛ" σημαίνει "Ο ΗΛ ΜΕΘ΄ΗΜΩΝ", το όνομα "ΙΩΑΝΝΗΣ" σημαίνει "ο ΓΙΑΧΒΕ είναι ΦΙΛΕΥΣΠΛΑΧΝΟΣ", το όνομα "ΙΗΣΟΥΣ" σημαίνει "Ο ΓΙΑΧΒΕ είναι ΣΩΤΗΡΑΣ" (όπου ΗΛ ή ΕΛ είναι ο ενικός αριθμός του ΕΛΟΧΙΜ). Πιστεύω ότι δεν υπάρχει αναγεννημένος πιστός που να μη γνωρίζει ότι ο Θεός στην Παλαιά Διαθήκη είχε πολλά ονόματα (ιδιότητες), αλλά το κατ' εξοχήν όνομά Του, όπως το φανέρωσε στο Μωυσή στην καιόμενη και μη κατακαιόμενη βάτο είναι ΓΙΑΧΒΕ ("ΕΓΧΙΕ ΑΣΕΡ ΓΙΑΧΒΕ" του είπε, δηλ. "ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ"). ΓΙΑΧΒΕ σημαίνει "ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ......" δηλαδή τι ΕΙΝΑΙ; Είναι "ΓΙΑΧΒΕ ΡΑΦΑ" (θεραπεία), "ΓΙΑΧΒΕ ΝΙΣΣΙ" (σημαία μας"), "ΓΙΑΧΒΕ ΟΣΗΑ" (σωτήρα μας), κλπ. κλπ.

     Το κατεξοχήν όνομα από όλα τα ονόματα - ιδιότητες είναι "ΓΙΑΧΒΕ ΟΣΗΑ" (ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΩΤΗΡΑΣ). Αυτό το όνομα το έδωσε και στον Υιό Του και είναι το ΟΝΟΜΑ ΤΟ ΥΠΕΡ ΠΑΝ ΟΝΟΜΑ. Πολλοί αναγεννημένοι πιστοί ενώ το γνωρίζουν αυτό παρά πολύ καλά, δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι το όνομα του Πατέρα στην Παλαιά Διαθήκη Ελληνικά είναι "ΙΗΣΟΥΣ" και Εβραϊκά είναι "ΓΙΑΧΒΕ ΟΣΗΑ". Ο ίδιος ο Ιησούς είπε "Πάτερ άγιε τηρησον αυτούς εν τω ονόματί ΣΟΥ, ώ (=το οποίο όνομα) δεδωκάς μοι" (Ιωάννης ΙΖ:11, αρχαίο κέιμενο) και ο Ιησούς κληρονόμησε το ΟΝΟΜΑ του Πατέρα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται και στην προς Εβραίους επιστολή.

     Αρα το όνομα του ΠΑΤΕΡΑ και του ΥΙΟΥ είναι το ίδιο, γι' αυτό και ο Ιησούς λίγο πριν αναληφθεί είπε στους μαθητές "βαπτιζοντες αυτούς εις το ΟΝΟΜΑ του Πατρός και του Υιού, κλπ..." όχι εις τα ΟΝΟΜΑΤΑ, γιατί και ο ΠΑΤΕΡΑΣ που είναι ΠΝΕΥΜΑ και ο ΥΙΟΣ έχουν το ΙΔΙΟ ΟΝΟΜΑ=ΙΗΣΟΥΣ=ΓΙΑΧΒΕ ΟΣΗΑ. Ο Πατέρας σχεδίασε το σχέδιο της σωτηρίας μας και ο Υιός το εξετέλεσε όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, γι αυτό και στις Πράξεις των Αποστόλων βλέπουμε ότι η Πρώτη Εκκλησία βάπτιζε στο νερό ΜΟΝΟ στο όνομα του Ιησού, άλλωστε με το βάπτισμα συμβολικά ακολουθούμε τον Ιησού στη ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΤΟΥ, στην ΤΑΦΗ Του και στην ΑΝΑΣΤΑΣΗ Του (βλ. Ρωμαίους 6ο κεφ.), γι' αυτό βαπτιζόμαστε στο όνομα ΕΚΕΙΝΟΥ που μας έσωσε, δεν σταυρώθηκε ο ΠΑΤΕΡΑΣ, ούτε ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΘΕΟΥ για να επαναλαμβάνουμε στερεότυπα τη φράση Ματθαίος ΚΗ:19 ("ΒΑΠΤΙΖΟΝΤΕΣ ΑΥΤΟΥΣ ΕΙΣ ΤΟ ΟΝΟΜΑ....κλπ )

     ESSEX ΑΓΓΛΙΑΣ: Πριν από αρκετά χρόνια είχα πάει στην Αγγλία και βρέθηκα στην Επαρχία Εssex. Εκεί πήγα στις συναθροίσεις μιας μικρής εκκλησίας της Πεντηκοστής και την  περίοδο εκείνη είχαν διοργανώσεις όλες οι τοπικές (μικρές) εκκλησίες να κάνουν βάπτισμα στο νερό, από κοινού, ο κάθε ποιμένας για το δικό του ποίμνιο. Εκεί για πρώτη φορά είδα να βαπτίζουν με έναν πρωτότυπο τρόπο, δηλαδή να εφαρμόζουν ΚΑΙ το Ματθαίος ΚΗ:19 (βάπτισμα στους ΤΙΤΛΟΥΣ) ΚΑΙ το βάπτισμα που αναφέρεται τις Πράξεις των Αποστόλων (βάπτισμα στο όνομα του ΙΗΣΟΥ). Τι γινόταν δηλαδή: Την ώρα που ο εργάτης του Θεού έκανε τη βάπτιση, έλεγε τα εξής λόγια: «Σε βαπτίζω στο ΟΝΟΜΑ του Πατέρα και του Υιού και του αγίου Πνεύματος, το οποίο όνομα  ε ί ν α ι  ΙΗΣΟΥΣ!!» (οι υπογραμμίσεις και τα κεφαλαία είναι δικά μου).

           ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ: Εμείς αγαπητή Ολγα Κ. έχουμε ορισμένα κοινά που μας συνδέουν. Αναφέρω τρία από αυτά: (1) ΠΡΩΤΟΝ, σαν αναγεννημένα παιδιά του Θεού είμαστε «ΑΔΕΛΦΙΑ», (2) ΔΕΥΤΕΡΟΝ, λόγω γνωριμίας μέσω του facobook (internet) είμαστε και «ΦΙΛΟΙ», και (3) ΤΡΙΤΟΝ, εφόσον είμαστε από την ίδια Χώρα είμαστε και «ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΕΣ». Τρία χαρακτηριστικά, τρεις ιδιότητες. Δίνοντάς μου, για παράδειγμα, ένα ποτήρι δροσερό νερό, σου λέω τη φράση «Πίνω στο ΟΝΟΜΑ της αδελφής, της φίλης και της συμπατριώτισσας, Σε ευχαριστώ!!,

        Ποιο είναι το «όνομα» της ΑΔΕΛΦΗΣ, της ΦΙΛΗΣ και της ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΙΣΣΑΣ; Η απάντηση είναι αυτονόητη και έρχεται από μόνη της. Το όνομα είναι ΟΛΓΑ: Η Όλγα είναι η ΑΔΕΛΦΗ μου, η Όλγα είναι η ΦΙΛΗ μου και η Όλγα είναι η ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΙΣΣΑ μου. Δεν έχουμε τρία διαφορετικά ονόματα για να κάνω πρόποση, για να ευχαριστήσω για το νερό και να πω «Πίνω στα ΟΝΟΜΑΤΑ της

της ΑΔΕΛΦΗΣ, της ΦΙΛΗΣ και της ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΙΣΣΑΣ» γιατί τότε, έπρεπε να είχα τρία ονόματα (ΕΝΑ για την «αδελφή», ΕΝΑ για τη «φίλη» και ΕΝΑ για τη «ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΙΣΣΑ»).

   «…Βαπτίζοντες αυτούς εις το ΟΝΟΜΑ του Πατρός και του Υιού, και του αγίου Πνεύματος.." ΕΝΑ όνομα (όχι ΤΡΙΑ ονόματα) που ανήκει και στον Πατέρα και στον Υιό και στο άγιο Πνεύμα του Θεού και σε αυτό το όνομα βαπτιζόμαστε. Εάν βαπτισθούμε με τη φράση, ναι με τη φράση «εις το ΟΝΟΜΑ του Πατρός και του Υιού, και του αγίου Πνεύματος", βαπτιζόμαστε στους ΤΙΤΛΟΥΣ (Πατέρας, Υιός και άγιο Πνεύμα) και όχι στο ΟΝΟΜΑ εκείνου μας έσωσε. 

 -----------------------------------------------------------------------

COPYRIGHT  -  ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ ΤΖΕΛΕΠΗΣ

Τηλ. Κινητό: 694 - 49 21 318

E-MAIL:  filadelfos02@hotmail.cοm

FACEBOOK:  Alkiviadis Tzelepis & Groups/Filadelfos

ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΙΗΣΟΥ
ISBN: 978 - 960 - 6783 - 17 - 3
Α΄ έκδοση: 04/1997 – Β΄ έκδοση: 04/2003
Ανατύπωση: 02/2015 - Σελίδες 84

Το βιβλίο αυτό αναλύει με σύντομο τρόπο ένα από τα πιο βασικά θέματα της Βίβλου και αφορά προσωπικά τον κάθε αναγεννημένο πιστό:

• Σε ποιο ΟΝΟΜΑ πρέπει να βαπτιζόμαστε στο νερό: Στο «όνομα του ΙΗΣΟΥ» ή στο όνομα των τίτλων, δηλαδή «του ΠΑΤΡΟΣ, και του ΥΙΟΥ, και του ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ;»
• Τι εφάρμοζε η πρώτη εκκλησία; Τι αναφέρεται στις «Πράξεις των Αποστόλων;»
• Ποια είναι η ερμηνεία των εδαφίων Ματθαίος ΚΗ/28:19 και Πράξεις Β/2:38;
• Ποιοι πρέπει να βαπτίζονται;
• Πρέπει να ακολουθούμε το νηπιοβάπτισμα;

Αυτά και πολλά άλλα σημαντικά ερωτήματα που απασχολούν τον κάθε πιστό σχετικά με το βάπτισμα στο νερό βρίσκουν την απάντηση στις σελίδες του βιβλίου αυτού.